آتش گرفتن پژو ۴۰۵ در سال های ۸۳ و ۸۴ !

 بهار سال ۸۳ هنگامی که البرز زلزله شد  و دامنه این لرزش، پایتخت را هم لرزاند ، کمتر شخصی گمان می برد  این زلزله

نگران‌کننده قادر باشد  از مشکل یکی از اتوموبیل های  تولید داخل پرده بردارد.

بنابر گزارش عصر ایرانِ(asriran.com) به نقل از donya-e-eqtesad.com در آن زمان  وقتی که زمین به لرزه افتاد  تعدادی  از

هموطنان از جاده مرزن‌آباد با اتوموبیل های  خود در حال رفتو آمد بودند ، غافل از اینکه مرگ تا  چند لحظه دیگر به سراغشان

می‌آید و این‌گونه شد که از کوه‌های اطراف جاده، سنگ ها ریختند  و بر سر اتوموبیل ها  فرود آمدند که در آن حین  اتوموبیل

هایی  بعد  از فرود آمدن سنگ آتش گرفتند   تب زلزله به قدری داغ بود که کسی به این موضوع توجهی نداشت  که به سراغ

علت  آتش‌سوزی اتوموبیل ها  برود.

ولی بعد  از گذشت مدتی از وقوع این زلزله نخستین  اخبار درباره  آتش‌سوزی پژو۴۰۵ منتشر گردید . آن روزها اتوموبیل

های  ۴۰۵ به خودی خود  در صورتی  که سرنشینی نداشت آتش  می گرفت  و فقط خسارات مالی به دنبال داشت

ایران‌خودرو بعد  از چندین آتش‌سوزی اعلام نمود که به خاطر  استفاده نمودن  قطعه‌ای مشکل‌دار، این اتوموبیل  آتش می گیرد

و طی فراخوانی از صاحبان  پژو ۴۰۵ مدل نیمه دوم ۸۳ درخواست نمود  که به نمایندگی‌های مجاز این کمپانی  مراجعه نمایند  تا

آن قطعهعوض گردد .

بنا بر بیان مسوولان ایران‌خودرو فراخوان گفته شده  به آن معنا نبود که همه اتوموبیل های  پژو۴۰۵ دچار آتش‌سوزی می

گردند  بلکه نشانگر این بود  که این اتوموبیل ها  تحت ریسک می باشند و بهتر می باشد  به نمایندگی‌های این

کمپانی مراجعه نمایند

بعد  از طی مدتی از آتش‌سوزی‌های نخستین و منتشر نمودن  فراخوان ایران‌خودرو، به خاطر اینکه حادثه آتش‌سوزی خودروهای

ساخت ایران  برای نخستین  بار در کشور اتفاق می افتاد  موضوعی نا آشنا  و در عین حال تعجب‌برانگیز برای خیلی از مردم و

مسوولان بود،

ولی جالب این است که  در آن موقع  کسی  به دنبال مقصر نبود  و انگشت اتهام را به سوی کسی نشانه نمی رفتند . شاید به

این دلیل  بود که هنوز تلفات جانی رخ نداده بود

غافل از اینکه آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ حالت بالقوه‌ای بود  که هر آن امکان بالفعل شدن آن بود!

در سال ۱۳۸۴ آتش‌سوزی‌ها همچنان تداوم داشت  ولی این بار سرنشینان اتوموبیل  هم  از آتش‌سوزی‌ها در امان نبودند.

فرق  آتش‌سوزی‌های در سال ۸۳ و ۸۴ نشانگر این موضوع است که بیشتر آتش‌سوزی‌های سال ۸۳ در صورتی  برای

اتوموبیل   صورت گرفته که آن خودرو فاقد  سرنشین در گوشه‌ای پارک بوده است ، ولی  در سال ۱۳۸۴ اکثر  آتش‌سوزی‌ها در

صورتی  اتفاق افتاد که خودرو در حال حرکت بوده است.

در این سال هم  ایران‌خودرو تحت‌تاثیر افکار عمومی فراخوان دوباره‌ای صادر نمود تا همه  پژو ۴۰۵های تولید  نیمه دوم سال ۸۳

و نیمه اول سال ۸۴ احتمال آتش سوزیشان هست  و باید به نمایندگی‌های مجاز این کمپانی برای رفع عیب احتمالی

مراجعه نمایند

در این سال ایران‌خودرو هنگامی  که دریافت مساله پژو ۴۰۵ به موضوعی  ملی  بدل گشته است  همه  خودروهای ساخت خود

به ویژه ۴۰۵ و سمند و پرشیا را با دقت بیشتری روانه بازار نمود

جالب این می باشد  در این سال باوجود همه  اخباری که در باره  پژو ۴۰۵ منتشر گشته  بود، این اتوموبیل یکی از پرفروش‌ترین

محصولات ایران‌خودرو بود.

این در صورتی  بود که ایران‌خودرو در این سال پیکان، که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کشور بود، را برای همیشه به موزه

فرستاده بود و با مشکلات مالی روبه رو بود و از سویی  هم به دلیل  تغییر دولت مدیریت این شرکت در حالت تعلیق به سر

می‌برد.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید