آشنایی با پژو ۴۰۵ جی ال ایکس | PEUGEOT 405 GLX

طبق آمار به دست رسیده وزنی که برای اتومبیل «پژو ۴۰۵ GLX» بیان نموده اند معادل ۱۱۰۰ کیلو اعلام گشته است که با دانستن این رقم و مشاهده آن خودرو  میبینیم که این مقدار وزن برای چنین خودرویی با این جثه مقداری زیاد به نظر می رسد .

در خصوص گیربکس اتومبیل «پژو ۴۰۵ جی ال ایکس» باید بیان داشت که همان گیربکسی است که مدت زمان طولانی از آن برای این خودرو بهره گرفته شده است یعنی همان گیربکس ۵ سرعته است .

متاسفانه یکی از معایبی که برای خودروی «پژو ۴۰۵» درنسخه «GLX» می توانیم در این جا ذکر نماییم نبودن ترمز مناسب برای این خودرو است . در واقع ترمز گیری خودروی «پژو ۴۰۵ GLX» قدرت چندانی ندارد که علت آن هم بهره جویی از ترمزهای کاسه ای ناکارآمد و قدیمی موجود در محور عقب است .

هر چند سیستم ترمز در سال های اخیر به ABSو EBD نیز مجهز شده است. پژو ۴۰۵ در خصوص مسائل ایمنی هم کمبودهایی دارد به طوری که تنها یک کیسه هوای ایمنی برای راننده در کابین مدل GLX نصب می شود. از جمله امکانات استانداردش باید به آینه های برقی، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی وتریم بژ داخلش اشاره کرد.

البته آینه برقی و تغییرات رودری ها در سال های اخیر به این خودرو اضافه شده و دیگر امکاناتش مدت هاست که در این خودرو وجود دارد. برای راندن این شیر پیر ایران خودرو باید ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید ولی اگر نمی توانید در صف تحویل کمپانی باقی بمانید باید در بازار آزاد حدود ۲۶ میلیون تومان برای تصاحبش بپردازید.

۴۰۵ SLX :
موتور TU5 مورد استفاده در پژو ۲۰۶ به دلیل مصرف سوخت کم و راندمان مناسب گویی به مذاق ایران خودرویی ها خوش آمد زیرا از این موتور در دیگر محصولاتشان نظیر ۴۰۵ و پارس نیز استفاده کردند که البته برای این کار مجبور شدند تغییراتی در دسته موتورها و دیگر قسمت ها ایجاد کنند. به این ترتیب ۴۰۵ هم از این موتور بی بهره نماند و موتور TU5 108 اسب بخاری درون سینه این خودرو هم جای گرفت. این موتور در مقایسه با موتور GLX استاندارد می تواند ۸ اسب بخار بیشتر در دور موتور ۵۶۰۰ تولید کند که رقم مناسبی است. اما ضعف این موتور ۱۱ نیوتن متر گشتاور کمترش نسبت به انجین XU7 است که باعث شده است حدود ۲٫۲ ثانیه دیرتر از موتور XU7، مدل SLX را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

کندی مدل SLX از عواملی است که مالکانش از آن گله دارند چون با پرداخت قیمت بیشتر حتی ۴۰۵های معمولی را هم نمی تواند در شتابگیری پشت سر بگذارد. البته مالکان SLX در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر به صورت ترکیبی سوخت مصرف می کنند که تقریباً ۲٫۵ لیتر سوخت کمتر می سوزانند که از نظر اقتصادی در درازمدت عدد قابل تأملی است.

استاندارد آلایندگی این موتور در رده یورو۳ و یورو۴ است که یکی از دلایل تفاوت این دو ناشی از تغییرات در بکارگیری سنسورها و نرم افزار ECU است.اما اگر آن را با مدل دوگانه سوز مجهز به موتورXU7 مقایسه کنید و زیاد هم اهل رانندگی اسپرت و پر شتاب نباشید، مدل دوگانه سوز اقتصادی تر به نظر می رسد. مصرف سوخت SLX در خارج از شهر از سوی سازنده شش لیتر عنوان شده که به نظر می رسد با توجه به جثه ۱۱۲۰ کیلوگرمی این خودرو عدد منطقی نباشد و این مصرف کمی بیشتر باشد. ایران خودرو برای این مدل کماکان ترمزهای کاسه ای را روی آن نصب می کند.

ترمزها مثل مدل GLX توسط سیستم کمکیABS+EBD همراهی می شود. چراغ ها در این مدل در جلو و عقب با مدل کریستالی جایگزین شده اند و در طراحی جلو پنجره و سپر جلو تجدید نظر شده است. تغییرات سپر همراه با نصب چراغ های مه شکن صورت گرفته که کمی از سادگی چهره این خودرو کاسته است.شیشه بالابرها فقط در جلو برقی هستند، اما در عقب چراغ سوم ترمز هم وجود دارد و زه های جانبی هم کرومی هستند که از مدل پارس به عاریت گرفته شده اند.

در کلاس ۲۲۰۰۴ قفل مرکزی با ریموت رادیویی ارائه می شود ولی از ایموبلایزر خبری نیست. اما اگر کلاس ۲۲۰۰۵ را برای خرید برگزینید ایموبلایزر هم به شما ارائه می شود.رینگ های این خودرو همچنان فولادی هستند و برای باز کردن صندوق عقب در کابین یک کلید تعبیه شده است. در ضمن سیستم کنترل موتور موسوم به EMS نیز بهبود یافته است. می توانید با صرف هزینه حدود ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان این خودرو را با کمی انتظار از ایران خودرو بخرید چون در غیر این صورت باید مبلغ ۲۷ میلیون تومان در بازار آزاد از جیبتان خرج کنید!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید