آنچه بر پژو ۴۰۵ گذشته است

  1. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ به وسیله ی کمپانی  خودروسازی PSA (پژو و سیتروئن فرانسه)تولید گردید و تولید آن در فرانسه تا سال ۱۹۷۷ تداوم داشت .

     این خودرو از لحاظ رده بندی در کلاس سدان های متوسط قرار میگیرد.  طراحی این خودرو را استودیو مشهور طراحی Pinin Farina ایتالیا انجام داده  و به همین دلیل شباهت قابل مشاهده ای  به آلفارمئو ۱۶۴تولید  شده در همان سال دارد.

    طراحی شکیل و هندلینگ استثنایی آن سبب  گردید که در سال ۱۹۸۸ به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شود  که این انتخاب از لحاظ تعداد آرا موافق در تاریخ کمیته داوران بی سابقه بوده است .

    ۴۰۵ در اوج شکوفائی بطور همزمان در کشورهای واقع در چهار قاره تولید می شده است  که از آن جمله می توان به فرانسه و انگلستان در اروپا، ایران در آسیا، مصر و زیمبابوه در آفریقا و آرژانتین در قاره آمریکا اشاره کرد . این خودرو با دو نوع اطاق سدان و استیشن واگن تولید می گردید.

    بر اساس  آمار جمعا تا کنون بیش از سه میلیون دستگاه پژو ۴۰۵ در سراسر جهان تولید گشته  است که البته با توجه به ادامه روند تولید در ایران این آمار همچنان رو به بالا رفتن  است.

    پژو نیز مثل بیشتر  خودرو سازان نظارت دقیق بر میزان فروش، سهم بازار ورضایت مشتریان خود دارد به همین دلیل در سال ۱۹۹۲ اقدام به Facelift پژو ۴۰۵ کرد  که این تغییرات شامل تعویض مجموعه جلو داشبورد از مدلی که در ایران به عنوان جلو داشبورد GL اسم  برده می شود به نوع جدیدتر مدل GLX و تغییر درب صندوق عقب به منظور پایین قرار گرفتن آستانه ورودی درب صندوق عقب د اسان کردن بار گیری و تخلیه صندوق عقب و عرضه چند نوع موتور جدیدتر به بازار می باشد.

    در کشور ما واردات و تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۷۰ شروع شد نخست مدل GL 1600 و در سال ۱۳۷۱ مدل GLX 1600 با اطاق نسل ۱ به بازار کشور وارد شد . در سال ۱۳۷۲ Facelift پژو ۴۰۵ همزمان با بازار جهانی در کشور ما هم  صورت گرفت و از سال ۱۳۷۲ به بعد ۴۰۵ اطاق جدید با موتور ۱۶۰۰ و در سال ۱۳۷۴ با موتور ۱۹۰۵ سی سی (که اشتباها ۲۰۰۰ نامیده می شود) و گیربکس اتوماتیک تولید شد.

    از سال ۱۳۷۵ به بعد پژو ۴۰۵ با موتور ۱۹۰۵cc و گیربکس دستی و از سال ۱۳۸۱ به بعد با موتوری به حجم ۱۷۶۱cc که از لحاظ قدرت نسبتا  با موتور قبلی برابر بوده است  اما از کم شدن  مصر ف قابل توجهی برخوردار است تولید گردید.

    پژو ۴۰۵ نسل اول در فرانسه با سطح تجهیزات متفاوت GL، GR، SR، ST برای انواع مجهز به موتور کاربراتوری، GRiوSRi برای انواع مجهز به موتور انژکتوری و Mi16 مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ تولید  می گردید. در نسل دوم تولید مدل های کاربراتوری ایستاد و مدل T16 که هنوز هم با موتور ۱۹۹۸ سی سی ۱۶ سوپاپ و توربو شارژ و سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ خود رقیب سر سخت اتومبیل های جدیدتر در جاده های اروپا است یه یازار معرفی گشت .

    این مدال ۴۰۵ دارای ۲۲۰ اسب بخار قدرتمی باشد و با بهره گیری از وزن تقریبا  سبک اطاق قادر است در ۷٫۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد ، حداکثر سرعت این مدل ۲۳۷ کیلومتر در ساعت می باشد .

    پژو ۴۰۵ در طول مدت ساخت با انواع موتور با حجم های متفاوت ۱۳۶۰، ۱۵۸۰، ۱۷۶۱، ۱۹۰۵، ۱۹۹۸ سی سی بنزینی که با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتور، سر سیلندر ۸ سوپاپ و یا ۱۶ سوپاپ و پرخوران (توربو شارژر) تولید و دونوع موتور دیزلی معمولی و توربو دیزل فروخته میشددر ضمن پژو ساکنان مناطق سرد سیر و ساکنان مناطق ناهموار را فراموش نکرده است و مدل های پژو ۴۰۵ را با سیستم انتقال نیرو به هرچهار چرخ یا اصطلاحا چهار چرخ متحرک ( ۴WD ) نیز تولید  می نمود. این پژوها با علامتx4 که در کنار آرم روی درب صندوق عقب به رنگ قرمز درج شده است مشخص می شوند به عنوان مثال Mi16 X4 نشانگر یک پژو ۴۰۵ مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ و سیستم ۴WD می باشد.

    سطح تجهیزات تولید  شده برای مدل های مختلف بسیار متفاوت و به قولی متناسب با بودجه های مختلف بود. در مدل GL که بعنوان ارزان قیمت ترین مدل مطرح بود خبری از فرمان هیدرولیک، شیشه برقی و رادیو پخش نبود و عملا مشتریان را به سطح تجهیزات اتومبیل های دهه ۷۰ بر میگرداند.

    در مقابل خریداران مدل T16 که بیش از سه برابر یک ۴۰۵ GL قیمت داشت از سطح تجهیزات بسیار کامل از جمله صندلی های برقی با روکش چرم و ایربگ که در آن زمان بسیار قابل توجه بود بهره مند بودند.

    در کشور ما مسیر تکامل و عرضه پژو ۴۰۵ کاملا منحصر بفرد و متفاوت از دیگر بازارهای این خودرو است .  سطح تجهیزات پژو ۴۰۵ GLX را می توان نمایانگر سلیقه مشتریان ایران خودرو در اوایل دهه ۱۳۷۰ دانست. امکانات ساده مدل GL +کولر+موتوری نسبتا پر قدرت بر گرفته از مدل های GR و SR .

    به جرات می توان گفت که تاثیر پروژه تولید پژو ۴۰۵ در صنعت خودروسازی ایران و ایران خودرو بسیار بیشتر از تاثیر آن در فرانسه و PSA بوده است.

    آغاز تولید ۴۰۵ بنوعی هم زمان بود با شکوفائی صنعت قطعه سازی کشور که البته جای بحث در این مقاله نیست . انچه مسلم است این است که این پروژه سود زیادی برای صنعت خودروسازی کشور،شرکت ایران خودرو و پژو فرانسه داشته است ولی در این میان پژو ۴۰۵ با وجود تولید بیش از چند صد هزار دستگاه از آن در کشورما مظلوم واقع گردیده است  اتومبیلی که روزی به عنوان خودروی سال اروپا مطرح بود به اتومبیلی با کیفیت پایین تبدیل شد. صندلی های مرغوب پژو و تزئینات داخلی با کیفیت آن جای خود را به صندلی های ناراحت کننده و قطعات پلاستیکی با کیفیت پایین داده است و روکش های تودری مخملی آن جای خود را به تودری هایی از پلاستیک سیاه داده است و خبری از سیستم تعلیق استثنایی آن که روزی باعث شگفتی بود و رقبا پر قدرت همچون ب ام و سری ۳ و اپل وکترا و مرسدس کلاس C را بنا بر اذعان کارشناسان به زانو در آورده بود به دلیل تغییر هندسی آن که ناشی از استفاده از فنرهای جلوی بلندتر و تایرهای غیر متناسب با نوع موتور آن است تا حدودی جذابیت خود را از دست داده است.

    با این وجود هنوز هم می توان ۴۰۵ را جزو بهترین اتومبیل های ساخت داخل به حساب آورد  ارزش این اتومبیل در ایران هیچگاه بواقع بیان نگردید و ما شاهد آن هستیم که رقیب هم وطن آن یعنی سیترون زانتیا که خود نیز محصولی از گروه PSA فرانسه است بیش از دو برابر آن قیمت دارد.

    در حالی که پژو ۴۰۵ اصلی در موطن خود از لحاظ قیمت درسطح سیتروئن زانتیا، رنو ۲۱ و اپل وکترا قرار داشته است و تقریبا ودلهای ساده آن ۴۰% از دوو سیلو گرانتر بوده اند . برخی انواع ۴۰۵ سه برابر یک دوو سیلو با تجهیزات کامل قیمت داشته اند. سرانجام تولید پژو ۴۰۵ سدان در سال ۱۹۹۵ متوقف گردید و جایگزین آن بنام ۴۰۶ عرضه شد، البته ۴۰۶ نیز خود به تاریخ پیوسته و جای خود را به پژو ۴۰۷ داده است. تولید ۴۰۵ استیشن تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. این روزها در کشور ما نیزحضور ۴۰۵ کمرنگ شده و زیر سایه سمند و پرشیا که اولی بر روی پلتفرم ۴۰۵ و دومی نوع Facelift شده پژو ۴۰۵ است، محو گردیده است ولی همچنان طرفداران خود را حفظ کرده است و به تعداد زیاد تولید می شود. البته مسئله آتش سوزی که اخیرا گریبان و ناشی از افت کیفیت و یا تغییرات در برخی قطعات مورد استفاد ه در ۴۰۵ های ساخت داخل است، بیش از پیش به وجهه این خودرو صدمه وارد کرده است که البته امید است با تلاش متخصصین هر چه زودتر رفع گردد.
    انتخاب پژو ۴۰۵ توسط ایران خودرو و تصمیم به تولید آن در داخل کشور را می توان علیرغم تمام مشکلات بعنوان یکی از بهترین تصمیمات گرفته  شده در تاریخ خودروسازی کشور دانست که با تصمیم در مورد تولید پژو ۲۰۶ در تکرار گردید. متاسفانه در چند سال اخیر شاهد واردات و مونتاژ خودروهای نه چنان مناسب و با تکنولوژی قدیمی (توسط برخی خودروسازان دیگر) بوده ایم که البته علاوه بر هدر دادن سرمایه های ملی موجب ایجاد مشکلات جانی و مالی برای مصرف کنندگان شده است .

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید