بررسی پایداری خودروی پژو ۴۰۵ SLX

اتومبیل «پژو ۴۰۵» اس ال ایکس از نظر ارتفاعش چیز کمی از اتومبیل های کراس اوور ندارد .

«پژو ۴۰۵ SLX» در همان ارتفاعی که کارخانه سازنده اش برایش در نظر گرفته است (یعنی همان ارتفاع عادی خودش) در زمان عبور از پیچ و خم های جاده دچار حرکات گهواره ای به راست و چپ می شود .

این پهلو انداختن های خودرو و حرکات گهواره ای «پژو ۴۰۵ SLX» به اندازه ای می باشد که اگر برآمدگی های کنار صندلی ها وجود نداشت در هر عبوری که از پیچ و خم های راه طی می شد جای افراد در خودرو عوض می شد!

در این بین پیشنهاد می شود که مقداری از ارتفاع خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» را کاهش داده که همین امر سبب بهبود وضعیت می گردد.

این را به منزله تشویق ما به کف خواب کردن خودرو ندانید، بلکه منظور ما حداکثر سه سانتی متر کاهش ارتفاع است که آن نیز در پایداری و حفظ جان شما در جاده های کوهستانی کمک شایانی خواهد دارد.

به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند

کیفیت فنی و هزینه های نگهدای پژو ۴۰۵ SLX :

در طول بیش از سه سال مالکیت این خودرو، به عنوان نگارنده تجربه های بسیاری از خوبی ها و بدی های آن کسب کرده ام و هدف این متن هم به بیان تجربیات بدست آمده با این شیر کهنسال فرانسوی است و قطعا کمک بسیاری به خریدارن نمونه های کارکرده خواهد کرد.

نکته دیگر درباره این خودرو نقص احتمالی است که در سیستم خنک کاری و شیلنگ های مربوط به رادیاتور و سیستم تهویه و بخاری به وجود می آید و در صورتی که زود به داد آن نرسید، باعث ترکیدگی در شیلنگ ها و نشت آب به داخل کابین خواهد شد.

این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است.

این مشکل طبق گفته چند مکانیک، از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و متعلقات آن تاثیر می گیرد و این مسئله بیشتر در موتور های XU7 که از سال ۱۳۸۹ به بعد ساخته شده اند نمود پیدا کرده است و هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر بیش از ۷۰۰ هزار تومانی را روی دست مالک می گذارد.

در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال ۹۰) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود.

مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از ۵۰ نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص ۴۰۵ و ۲۰۶ است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد.

پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند.

اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد.

چگونه می شود که تسمه تعویض شده و نو پس از یک استارت پوسیده باشد؟ شاید از این دست اتفاقات است که خریدارد را به کلی دلسرد می کند و مسئولان رده بالا ایران خودرو باید بیشتر به آن رسیدگی کنند.

حتی مواردی مشاهده شده است که برخی از مراکز خدمات پس از فروش خودروهایی که گارانتی دارند را برای تعمیرات قبول نمی کنند!

عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای ۴۰۵ SLX است که به خصوص در مدل های بعد از ۹۱ به شکل گسترده ای دیده می شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید