بررسی پرفروش ترین رنگ پژو ۴۰۵

ایرانی ها معتقد هستند که بهترین رنگ برای یک خودرو رنگ سفید است چراکه به نگه داری و مراقبت کمتری نیاز دارد از این حیث که ایجاد خط و خش بر روی خودروی سفید کمتر مشخص می گردد و همچنین گردوغبار ایجاد شده بر روی خودروهای سفید کمتر کثیفی را نشان می دهد .

یکی دیگر از عللی که خودروهای ایرانی ها بیشتر به رنگ  سفید رنگ می باشد این می باشد که در فصل های گرم سال رنگ های تیره نور خورشید را بیشتر جذب می کنند و از این رو اتومبیل به شدت گرم می شود و مردم به همین دلیل بیشترین خرید را به رنگ سفید انجام میدهد .

البته این مسئله در مورد خودروهای مختلف، تفاوت دارد، مثلاً حدود ۶۰% تولید خودروی پراید در سالهای اخیر به رنگ سفید بوده است و همچنین در مورد خودروهای «ریو» و L90 نیز، رنگ سفید طرفدار بیشتری نسبت به بقیه رنگها دارد.

در بررسی دیگری مشخص شد که از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید می گردند، حدود نیمی از آنها سفید هستند و رنگ سفید در آنها پرطرفدارترین رنگ است، ولی در مورد خودروی پژو ۴۰۵، مشکی بیشترین میزان تولید را دارد و پرفروش ترین رنگ این خودرو است و در مورد «پژو پرشیا» رنگ نقره ای از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

جالب اینجاست که در سالهای اولیه تولید ۲۰۶ در ایران، پرفروش ترین رنگ آن نقره ای بود. به هر حال نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، انتخاب رنگ خودرو یک امر سلیقه ای است و اطلاعات دقیقی در خصوص پرفروش ترین رنگ در خودروسازهای دنیا وجود ندارد. رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکتهای خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.

 

«مجله ماشین» – در حال حاضر در کشور ما برآورد دقیقی از میزان فروش رنگهای مختلف خودرو در دست نیست، ولی بررسی ها نشان داده که در سالهای اخیر بیشتر خودروسازان و وارد کنندگان اتومبیل در ایران بیشتر به دنبال فروش خودروهای سفید رنگ هستند.

مخصوصاً که با توجه به محدودیت تعداد خودروسازان درکشور، در این سالها خودروسازان داخلی تولید خود را بیشتر بر مبنای چهار رنگ سفید، مشکی، نقره ای و نوک مدادی محدود کرده اند و از طرفی حتی شرکتهای وارد کننده خودروهای خارجی نیز تمایل زیادی به وارد کردن همین رنگ های محدود دارند تا از نقطه نظر خودشان، همگام با سلیقه مردم ایران عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»؛ بررسی تنوع رنگ در تولیدات کمپانیهای معروف خودروسازی دنیا نیز این گونه نشان می دهد که حتی آنها نیز تولیدات خود را به گروه خاصی از رنگها اختصاص داده اند و در صورت نیاز مشتریان، برای آنها خودروهایی با رنگهای سفارشی و با قیمت بیشتری تولید می کنند.
رنگ خودرو و سلیقه مشتریان
در یک جامعه آماری کوچک از رانندگان، این بررسی به عمل آمد که دلیل آنها برای انتخاب رنگ خودرو چیست؟ مثلاً کسانی که رنگ مشکی را برای خودروی خود انتخاب نموده اند، معتقد بودند که خودروهای مشکی نسبت به رنگهای دیگر مراقبت بیشتری نیاز دارد و خط و خش، قری و کثیفی را بیشتر نشان می دهد و حتی بارشهای اندک باعث باقی ماندن لکه های آب بر روی خودرو می گردد و باید در فاصله های زمانی کمتری به کارواش مراجعه کرد. افرادی که رنگ سفید را انتخاب کرده اند، بر این باور بودند که شستشوی زیاد برای رنگ خودرو مضر بوده و کیفیت و براقیت آن را کاهش می دهد و با توجه به اینکه رنگ سفید به شستشو و مراقبت کمتری نیاز دارد، آن را انتخاب نموده اند. افراد معدودی نیز، تنبلی در کارواش رفتن را دلیل این انتخاب دانسته اند.
گروهی داغ نشدن بدنه خودروهای سفید، در روزهای آفتابی و گرم را معیار خود اعلام کردند. افرادی که خودروهای قرمز داشتند، زنده بودن این رنگ را عامل انتخاب خود دانسته اند و آن را نشانه گرمی و جوانی می دانند.
عده ای دیگر، رنگ قرمز خودرو را رنگی کاملاً زنانه می شناسند و حاضر نیستند سوار خودروی قرمز شوند. افرادی که خودروی زرد رنگ منتخب آنها بود، اعتقاد داشتند که رنگهای متالیک در معرض نور مستقیم خورشید سریعاً براقیت خود را از دست می دهند و کدر می گردند، در صورتی که رنگ زرد متالیک نسبت به بقیه رنگها در نور خورشید افت کمتری دارد و دیرتر کدر می شود.
در این آمارگیری، دختران و زنان جوان بیشتر رنگهای صورتی، بنفش، زرد و قرمز را برای خودرو مناسب دانسته اند و پسران و مردان جوان خودروهای آبی، نوک مدادی و نقره ای را انتخاب خود اعلام کرده اند.
افراد مسن تر رنگهای سفید و مشکی را ترجیح داده اند. در یک بررسی روانشناسی، مشخص شد که مشتریان با جنسها و سنین مختلف در انتخاب رنگ خودرو، نظرات و روحیات متفاوتی دارند و این انتخاب، نسبت کاملاً مستقیم با شخصیت و روحیه افراد دارد.
مثلاً انسانهای مغرور و متکبر خودروهای با رنگ مشکی را ترجیح می دهند و از طرف دیگر، رنگ مشکی برای خودرو، بیشتر انتخاب انسانهای افسرده تر و درون گرا می باشد. به گفته روانشناسان و محققان، انسانهای مدرن امروزی، خودروهای آبی تیره را خریداری می کنند و افراد برون گرا و پرانرژی خودروهایی با رنگهای روشن، مثلاً قرمز یا زرد را سوار می شوند.
از طرف دیگر، گروهی از دانشمندان بر این اعتقادند که کسانی که رنگهای قرمز، نارنجی یا زرد را برای خودروی خود انتخاب می کنند، نسبت به دیگران از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و گروهی دیگر می گویند این افراد بسیار خونگرم، سرحال و پر حرارت هستند. اکثر روانشناسان بر این باورند که انتخاب رنگهای سفید، نقره ای و یا نوک مدادی(خاکستری) تعادل روحی راننده را نشان می دهد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید