خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید جایگزین می شوند

بیانیه ی معاون امور صنایع وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید :

کم کم موضوع جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید به مرحله اجرا وارد می گردد .

وی همچنین اظهار داشت : ساخت اتومبیل های مذکور با رعایت نمودن استاندارد هایی که در کشور موجود است تداوم دارد .

بنابر گزارش ارائه شده توسط ایرنا :

در روز جمعه جناب محسن صالحی نیا در سبزوار و در حین بازدید نمودن از چند طرح صنعتی بیان داشت :

زمانی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید جایگزین می گردند که اتومبیل های جدید هم مورد پسند مردم واقع شده باشند و هم آن خودروها توانسته باشند استانداردهای لازم در کشور را رعایت کرده باشند .

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از تولیدات صنایع خودرو سازی کشور در داخل انجام می شود و ۱۰ درصد باقی مانده مربوط به خودروهایی است که در کشور مونتاژ می شوند.
صالحی نیا عنوان کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه خودروسازی در کشور به دنبال امضاء قراردادهای مشترک بین صنایع خودروسازی ایران و صنایع خودروسازی دارای نشانک های معتبر در جهان است.

وی گفت: برنامه این وزارت خانه طراحی و تولید خودرو، قطعات و تجهیزات در کشور با مشارکت صنایع خودروساز خارجی است که در این زمینه می توان به قرارداد مشترک بین ایران خودرو و شرکت پژو اشاره کرد.

صالحی نیا ادامه داد: صنعت قطعه سازی کشور نیز با توجه به رویه تولید خودروهای جدید رویکرد های خود را تغییر می دهد و به سوی عقد قرارداد با شرکت های معتبر خارجی برای تولید
قطعات خودرو می رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون ۱۷ هزار واحد تولیدی توانسته‌اند حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کنند.

صالحی نیا افزود: همچنین ۳۰ هزار واحد تولیدی در کشور جهت دریافت تسهیلات رونق تولید و دستیابی به تولید مجدد با تأمین بخشی از نقدینگی و بدهی شناسایی ‌شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد قابل‌ توجهی از واحدهای تولیدی با پیشرفت حداقل ۶۰ درصد نیز از طریق برآورده شدن برخی از درخواست‌ها و تأمین نقدینگی به بهره‌برداری رسیده اند

صالحی‌‌نیا افزود: سیاست این وزارتخانه در سال آینده نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی، اصلاح ساختار فنی و مهندسی و افزایش ظرفیت صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، نساجی، لوازم خانگی، فلزات و نظیر آن است.

وی در ادامه گفت: صنعت شهرستان سبزوار در طول سه سال گذشته رشد مناسبی داشته و مسئولان باید برنامه ریزی کنند تا صنایع بیشتری در این منطقه ایجاد شود.
مرکز شهرستان ۳۲۰ هزار نفری سبزوار درفاصله ۲۳۰ کیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.

 

پژو ۴۰۵ در ایران :

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.

بررسی‌های بعمل‌آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می‌بایست ۳۵ قطعه به‌کلی تغییر می‌یافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته می‌شد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به‌عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

یکی از موفق‌ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به‌عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و به‌طور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.

بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)

همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتی‌که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریض‌تر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابل‌توجهی باشد و اینگونه باعث می‌شود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی به‌شکل تخم‌مرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش می‌شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید