سال ۱۳۸۵ نقطه عطف پژو ۴۰۵

سال ۱۳۸۵:

سال ۱۳۸۵، نقطه عطف خودروی پژو ۴۰۵ می باشد . قضیه  از آنجا شروع می گردد که جناب هاشمی، سرپرست پلیس راه

کشور، در هفته آخر شهریورماه گزارشی  را که ارائه نمود  بیان گر این موضوع بود که  طی ۵ماه اول  این سال ۶۰ مورد

آتش‌سوزی در اتوموبیل  ۴۰۵ روی داده است  و ۱۲۴ انسان  از هموطنان در این سانحه آتش‌سوزی‌‌ کشته شده اند

 او نقص فنی در این اتوموبیل  را سبب  آتش‌سوزی شمارده بود ، زیرا  بررسی کردن تصادف‌ها بیانگر این موضوع بود که این

تصادف‌ها بیشتر خسارتی بوده‌اند، ولی  چون ماشین ها آتش گرفته اند  خسارات جانی هم به دنبال داشته اند

به دنبال این قضیه ، جناب رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی کشور، به صورت  رسمی به کارخانه دار ها  مهلت یک ماهه‌ای

عطا فرمود  تا سطح کیفیت و همچنین سطح ایمنی خودروهای  خود را بالا ببرند  و بیان نموده بود  که اگر تا ]خر مهلت یک‌ماهه

این دستور اجرا نگردد ، اسم  خاطیان رسما به مردم اعلام خواهد گشت

 در همین راستا  دادستان کل کشور هم  با فرستادن  نامه‌ای به وزیر صنایع و معادن با اشاره به گزارش داده شده  از

طرف سرپرست پلیس راه، درخواست کرده بود  تا برای رفع نمودن این معظل  عمل های  پیشگیرانه در دستورکار خود بگذارند  و

نتایج به دست آمده را به اطلاع او  برسانند.

ایران خودرو که تا پیش از این قضیه  سکوت  کرده بود، نهایتا  دوم مهرماه اطلاعیه‌ای به نقل از منوچهر منطقی، مدیرعامل

این کمپانی  در اختیار رسانه‌ها گذاشت  که در آن اطلاعیه منطقی هرگونه تلفات جانی به سبب  آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ را تکذیب

نموده  و بحث تلفات جاده‌ای را موضوعی جدا شمارد

مسوولان ایران‌خودرو بعد از این ماجرا شروع به فعالیت نمودند  و با ارائه کردن انواع دلایل فنی این قضیه  را تکذیب نمودند ،

ولی بعضی  واکنش‌ها در این مقطع جالب به نظر می رسید

مثلا بعضی  از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جو ایجاد شده علیه صنعت خودروی کشور را زمینه‌ای برای ضعیف نمودن  این

صنعت به شمار آوردند  و اعتقاد د اشتند  که اعلام آمار از طرف  راهنمایی و رانندگی بدون در نظر گرفتن مصلحت های این صنعت

انجام  گرفته است.

بعضی  دیگر از نمایندگان اعتقاد داشتند  که مدیریت ارشد این کمپانی  در برخورد با وجود قطعه مشکل‌دار در پژو ۴۰۵ سهل‌انگاری

کرده است و باید در همان ابتدا خاطیان را از این شرکت اخراج می‌کرد.

وزیر صنایع و معادن هم  در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام نمود  که اگر در بحث آتش‌سوزی‌ها این موضوع اثبات گردد  که نقص فنی

پژو ۴۰۵ عامل آتش‌سوزی‌ها می باشد  از تولید این اتوموبیل جلوگیری خواهیم کرد.

ولی نهایتا  استدلال‌ها این گونه شد تا با هدف  حمایت از صنعت خودروی کشور سکوتی همگانی برروی این قضیه

حکمفرما گردد

… و اما الان  بعد از برقراری این سکوت مصلحت‌آمیز، ماه گذشته اتوموبیلی  دیگر که اتفاقا پژو ۴۰۵ هم بود بر اثر تصادف دچار

آتش‌سوزی گشت و ۵ تن از هموطنان کشته شدند  هفته‌های پس از آن هم دو دستگاه پژو نیز در تصادف‌ها دچار آتش‌سوزی شد

و ۱۰ تن دیگر از هموطنان جان سپردند.

ولی  ایران خودرو درپی این حوادث اعلام نمود که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نمی باشد  و دلیل آن بر اثر شدت تصادف

بوده است.

ولی  روز گذشتهجناب پرویز رزمیان‌فرد، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از آتش

گرفتن پژو ۴۰۵ دیگری که در حال حرکت بود خبر داد،ولی  خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت و روابط عمومی ایران

خودرو در واکنش به این عمل با ارسال خبری تنها نوشت، پژو ۴۰۵ همچنان پرفروش‌ترین خودرو در بازار ایران است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید