توقف تولید پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ شایعه یا واقعیت ؟!

شرکت ایران خودرو در همین چند روز اخیر تولیداتش بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ دستگاه شد و در این بین از این تعداد تقریبا ۴۰۰٫۰۰۰ دستگاه آن محصولاتی بود که بر سر پلت فرم های پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ تولید شده بودند .

حالا با در نظر گرفتن موقعیت کنونی ایران خودرو یک سری سخن هایی به گوش می رسد که حاکی از آن می باشد که این دو خودرو یعنی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ قرار است دیگر تولید نشوند! این خبر در شرایط تولیدی کنونی ایران خودرو کمی دور از واقع می باشد اما باز با این حال احتمالش وجود دارد و اگر این اتفاق روی دهد مسیر شرکت پژو در کشورمان به کلی عوض می گردد .

پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ در تولید سال ۹۴ قریب به ۴۰ درصد (حدود ۲۰۰ هزار دستگاه) از کل تولید ایران خودرو را تشکیل می دهند و این رقم بدون در نظر گرفتن مدل های مشتق شده از این دو خودرو با نام های دیگر (شامل رانا، سمند، دنا و …) است.

با این اوصاف نقش پررنگ پلت فرم این دو محصول بر حیات ایران خودرو انکار ناپذیر است، اما چگونه می توان با توجه به چنین شرایطی، احتمال توقف عرضه این دو محصول را مطرح کرد.

پرواضح است که نه ایران خودرو، نه صنعت قطعه سازی ایران در کوتاه مدت یارای توقف تولید پلت فرم ۴۰۵ و ۲۰۶ را ندارد و در صورت بروز مشکلی در روند تولید این دو خودرو به ورطه ورشکستگی و نابودی خواهد افتاد، اما از سوی دیگر پژو نیز مصر به احیای جایگاه از دست رفته برند خود در میان افکار عمومی است.

در واقع پس از تشدید تحریم ها و کنار کشیدن پژو از حضور در بازار خودرو کشورمان، ایران خودرو ناچار به داخلی سازی برخی قطعات و جایگزینی بسیاری بخش های مهم تولیدی پژو با ساخته های خود شد که افت شدید کیفی تمامی محصولات را در پی داشت.

 

حالا اما شرایط تغییر کرده و پژو به بازگشت و رقابت کیفی در بازار خودرو ایران می اندیشد و ادامه تولید پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ با تکنولوژی قدیمی و کیفیت از دست رفته، عملا بر خلاف اهداف بلند مدت پژو تلقی می شود.

در چنین شرایطی فرانسوی ها خواستار توقف تولید این دو مدل و جایگزینی آن ها با تولیدات جدید پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ هستند، اما ایران خودرو چه به دلیل ضعف دانش قطعه سازان و چه با توجه به بازه قیمتی این خودروها، قادر به انجام چنین کاری نیست.

به عبارت دیگر، فارغ از وابستگی شدید قطعه سازان به ادامه تولید این دو خودرو، توقف تولید دو محصول در بازه قیمتی ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان و جایگزینی آن ها با محصولات +۶۰ میلیونی، باعث از دست رفتن بازار استراتژیک ایران خودرو خواهد بود.

بنابراین چاره کار، حداقل در کوتاه مدت، حذف نشان پژو از روی این دو محصول است.

 

این احتمال وجود دارد که ایران خودرو تاپایان سال آینده به تولید ۴۰۵ خاتمه دهد اما در عوض شاهد افزایش تیراژ سمند و دنا با پلت فرم ۴۰۵ و نشان ایران خودرو باشیم که احتمالا تا سالیان سال نیز ادامه خواهد داشت.

برای پژو ۲۰۶ هم کما بیش وضعیت مشابهی قابل تصور است. برای تابستان سال ۹۵، مدل ۲۰۶ + یا همان ۲۰۷ بار دیگر به خط تولید بازخواهد گشت و ممکن است تیراژ ۲۰۶ نیز رفته رفته کاهش یابد و حداقل در مدل صندوق دار با رانا جایگزین شود.

برای جایگزینی مدل هاچ بک نیز، هم اکنون رایزنی های گسترده ای در جریان است و نام محصولات مختلفی از ساخته های فیات گرفته تا نمونه های نسبتا ارزان قیمت نیسان (با برند داتسون) و سوزوکی شنیده می شود.

هرچند در صورت واقعی شدن این گمانه زنی ها، باید اذعان کرد که پژو می تواند تا حدودی از جایگاه از دست رفته برند خود دفاع کند، اما در مقابل تمام منفی گرایی ناشی از کیفیت اندک خودروهای تولیدی بر دوش برند های ایرانی با نشان ایران خودرو خواهد افتاد و این مسئله حتی می تواند در بازار های صادراتی نیز به ضرر ایران خودرو تمام شود.

چرا که در چنین شرایطی، خودروهای برند ایران خودرو (سمند، دنا، رانا، پارس و ….) عملا به محصولات ارزان سازی شده پژو مبدل خواهند شد و این شرایط مسلما به نفع اعتبار صنعت خودرو ایران تمام نخواهد شد

مشابه این استراتژی هم اکنون توسط کمپانی های مختلفی دنبال می شود. برای مثال، داچیا نقش برند اقتصادی رنو را بازی می کند، داتسون وظیفه مشابهی در مقابل نیسان دارد و شکل گرفتن چنین پدیده ای در نهایت به ضرر صنعت خودروسازی کشورمان تمام خواهد شد.

 

از این رو باید گفت که اگرچه ادامه تولید پلت فرم های قدیمی هیچ جذابیتی ندارد اما راهکار بلند مدت، چیزی جز افزایش کیفیت نیست و بازی با نشان و برند، جلوپنجره، چراغ و لوگو نمی تواند صنعت قطعه سازی کشور را از منجلاب تولید محصولات بی کیفیت و خطرناک نجات دهد.

 

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید