مقایسه ای دقیق از پارس LX با پژو ۴۰۵ SLX

خودروی «پژو ۴۰۵» در نسخه معمولی اش پس از آن که تغییرات کمی را در چهره اش تجربه نمود و به علاوه آن پیشرانه تی یو فایو خودروی «پژو ۲۰۶» را هم بر سرش نصب نمودند مبدل به «پژو ۴۰۵ SLX» گردید .

خودروی «پژو پارس» هم که فیس لیفتی از خودروی «پژو ۴۰۵» است در سال ۷۹ عرضه گردید . بعد از عرضه این خودرو به وسیله «ایران خودرو» در سال ۱۳۹۰ موتور TU5 را هم به این خودرو اضافه نمودند و نام آن شد «پژو پارس LX» البته باید این نکته را هم در اینجا بیان نمود که خودروی «پژو پارس» در نسخه LX اش آپشن ها و تجهیزات بیشتری را نسبت به قبل تجربه کرده است .

بعد از بیان مقدمه بالا این نکته برای همه مشخص گردید که این دو خودرو یعنی «پژو ۴۰۵ SLX» با «پارس LX» با یکدیگر نقاط مشترک زیادی دارند .

از جمله آن می‌توان به پلتفرم، اتاق، پیشرانه و داشبورد اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در بخش طراحی بیرونی و آپشن‌هاست؛ اما آیا پرداخت نزدیک به ۷ میلیون بیشتر برای خرید «پارس ال ایکس» نسبت به «۴۰۵ اس ال ایکس»، به‌صرفه است؟

مقایسه طراحی ظاهر بیرونی دو خودرو :

هر دو خودرو از نظر طراحی بیرونی، قدیمی و تکراری هستند. سپرهای جدا از بدنه با محافظ‌های مشکی و زه‌های جانبی اولین چیزی است که به چشم می‌آید؛ چیزی که سال‌هاست از مد افتاده و دیگر در خودروهای مدرن دنیا دیده نمی‌شود. در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی در چراغ‌ها، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم به لبه در صندوق عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و به‌روزتر شده است.

در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال ۷۹ تولید می‌شود و اصلی‌ترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید مربوط می‌شود. شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پژو پارس، چهره ۴۰۵ را به نسل جدید آن یعنی ۴۰۶ شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت ۲۰ سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع می‌توان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو ۴۰۵ SLX دانست.

طراحی داخلی :

این دو خودرو برای چندین سال با همان داشبورد اولیه وارد بازار ایران می‌شدند تا این که در اوایل دهه ۹۰ شمسی، شرکت ایران خودرو داشبورد جدیدی را برای آن‌ها طراحی کرد. این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان با هم یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها با هم در رنگ و تریم خلاصه می‌شود. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم دو رنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است. همچنین شرکت ایران خودرو از مدتی پیش، فرمان جدیدی را برای پژو پارس ارائه کرده که با نمونه‌های قبلی تفاوت دارد و به فرمان اپتیمایی معروف شده است. بر روی این فرمان، کلیدهای کنترلی بیشتری نسبت به قبل به چشم می‌خورد. این داشبورد و فرمان جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و به‌روزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایین‌تر آمده و از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدتی به صدا می‌افتند. در سوی دیگر، داشبورد ۴۰۵ به جز کنسول وسط، به صورت کامل تریم کرم‌رنگ دارد و از طرح چوب هم خبری نیست.

بنابراین در بخش طراحی داخلی، پژو پارس از فضای کابین زیباتر و مدرن‌تری نسبت به ۴۰۵ بهره می‌برد اما نباید از کیفیت ساخت پایین آن غافل شویم. علاوه بر آن، پژو پارس که با قیمت نزدیک به ۴۰ میلیون تومان، یکی از محصولات به اصطلاح لوکس ایران خودرو به شمار می‌رود، داشبورد یکسانی با وانت آریسان ۲۵ میلیون تومانی دارد که این موضوع نیز یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید