پژو ۴۰۵ در ایران بی کیفیت شد

ما اگر بخواهیم پر فروش ترین اتوموبیل در ایران را بررسی نماییم در می یابیم که خودروی پژو ۴۰۵ یکی ار پر فروش ترین خودروهای ایران می باشد

این اتوموبیل در سال ۱۹۸۸ بود که عنوان بهترین اتوموبیل سال اروپا را از آن خود ساخت

این خودرو دارای مزایایی مانند مصرف سوخت کم و آلایندگی پایین و همچنین ایمنی مناسب و وجود داشتن خدمات پس از فروش در دسترس و قیمت نسبتا ارزان و نهایتا داشتن اتاق جادار و فرمان پذیری خوب به یکی از پر طرفدار ترین خودرو ها مبدل گشته است

 

موتور نرم و کم صدای این خودرو ۴ سیلندر بوده و با حجم ۱۸۰۰ سی سی، تلفیقی از قدرت و کشش مناسب را به همراه مصرف سوخت کم و آلایندگی پایین در اختیار قرار می دهد.

 

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از امکانات فنی و رفاهی روز دنیا همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که این تجهیزات و امکانات به همراه سایر موارد ذکر شده، باعث موفقیت چشمگیر این خودرو در بازار ایران شده است.

۴۰۵ جی ال ایکس دارای بدنه ای بسیار ایمن است که در عین جذب ضربات وارده در تصادفات به واسطه نقاط جاذب انرژی، از استحکام بسیار زیادی در بخش اتاقک سرنشینان برخوردار است که اجازه تغییر شکل آن و ورود صدمه به سرنشینان را نمی دهد.

 

پژو ۴۰۵ از لحاظ رده بندی  در کلاس سدان های متوسط قرار دارد.

پژو نیز مثل اکثر خودرو سازان نظارت دقیق بر میزان فروش، سهم بازار ورضایت مشتریان خود دارد به همین دلیل در سال ۱۹۹۲ اقدام به Facelift پژو ۴۰۵ کرد که این تغییرات شامل تعویض مجموعه جلو داشبورد از مدلی که در ایران به عنوان جلو داشبورد GL  نام برده می شود به نوع جدیدتر مدل GLX و تعویض درب صندوق عقب به منظور پایین قرار گرفتن آستانه ورودی درب صندوق عقب د تسهیل در بار گیری و تخلیه صندوق عقب و عرضه چند نوع موتور جدیدتر به بازار است.

در کشور ما در ابتدا مدل GL 1600 و در سال ۱۳۷۱ مدل GLX 1600 با اطاق نسل ۱ به بازار کشور عرضه شد.

در سال ۱۳۷۲ Facelift پژو ۴۰۵ همزمان با بازار جهانی در کشور ما نیز صورت گرفت و از سال ۱۳۷۲ به بعد ۴۰۵ اطاق جدید با موتور ۱۶۰۰ و در سال ۱۳۷۴ با موتور ۱۹۰۵ سی سی (که اشتباها ۲۰۰۰ نامیده می شود) و گیربکس اتوماتیک عرضه شد.

از سال ۱۳۷۵ به بعد پژو ۴۰۵ با موتور ۱۹۰۵cc و گیربکس دستی و از سال ۱۳۸۱ به بعد  با موتوری به حجم ۱۷۶۱cc که از لحاظ قدرت تقریبا با موتور قبلی یکسان بوده ولی از کاهش مصر ف قابل توجهی برخوردار است عرضه شد.

در کشور ما مسیر تکامل و عرضه پژو ۴۰۵ کاملا منحصر بفرد و متفاوت از دیگر بازارهای این خودرو بود. سطح تجهیزات پژو ۴۰۵ GLX را می توان نمایانگر سلیقه مشتریان ایران خودرو در اوایل دهه ۱۳۷۰ دانست. امکانات ساده مدل GL +کولر+موتوری نسبتا پر قدرت بر گرفته از مدل های GR و .SR

آغاز تولید ۴۰۵در کشور مصادف است با شکوفایی صنعت قطعه سازی کشور که آنچه مسلم است این است که این پروژه نفع زیادی برای صنعت خودروسازی کشور، شرکت ایران خودرو و پژو فرانسه داشته ولی در این میان پژو ۴۰۵ با وجود تولید بیش از چند صد هزار دستگاه از آن در کشورما مظلوم واقع شده است.

اتومبیلی که روزی به عنوان خودروی سال اروپا مطرح بود به اتومبیلی با کیفیت پایین تبدیل شد. صندلی های مرغوب پژو و تزیینات داخلی با کیفیت آن جای خود را به صندلی های ناراحت و قطعات پلاستیکی با کیفیت پایین داده است و روکش‌های تودری مخملی آن جای خود را به تودری هایی از پلاستیک سیاه داده است و خبری از سیستم تعلیق استثنایی آن که روی باعث شگفتی بود و رقبا پر قدرت همچون ب ام و سری ۳ و اپل وکترا و مرسدس کلاس C را بنا بر اذعان کارشناسان به زانو در آورده بود به دلیل تغییر هندسی آن که ناشی از استفاده از فنرهای جلوی بلندتر و تایرهای غیر متناسب با  نوع موتور آن است تا حدودی جذابیت خود را از دست داده است.

با این وجود هنوز هم می توان ۴۰۵ را جزو بهترین اتومبیل های ساخت داخل دانست. ارزش این اتومبیل در ایران هیچگاه بیان نشده و ما شاهد آن هستیم که رقیب هم وطن آن یعنی سیترون زانتیا که خود نیز محصولی از گروه PSA فرانسه است بیش از دو برابر آن قیمت دارد. در حالی که پژو ۴۰۵ اصلی در موطن خود از لحاظ قیمت درسطح سیتروئن زانتیا، رنو ۲۱ و اپل وکترا قرار دارد.

البته مساله آتش سوزی که اخیرا گریبان و ناشی از افت کیفیت و یا تغییرات در برخی قطعات مورد استفاده در ۴۰۵ های ساخت داخل است، بیش از پیش به وجهه این خودرو صدمه وارد کرده است.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید