پژو۴۰۵ و نوع گاز سوز آن

ایران خودرو پس از کنار گذاشتن موتور ۲۰۰۰ سی سی و پر مصرف ۴۰۵، جان تازه ای به این محصول داد.  موتوری که بر روی این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد نمونه آشنای Xu7 می باشد که در محصولات این شرکت  به صورت وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی می تواند در دور موتور ۶۰۰۰ یکصد اسب بخار نیرو تولیدنماید . گشتاور این انجین نیز ۱۵۳ نیوتن متر است که در دور موتور ۳۰۰۰ به وجود می آید  و در مقابل موتور TU5 که از مدل ۲۰۶ برای نصب روی این اتاقبهره گرفته شده است مناسب تر به نظر می رسد.

هر چند موتور TU5 مصرف سوخت پایین تری دارد اما گشتاور تولید شده این موتور که به ۱۴۲ نیوتن متر می رسد ۱۱ نیوتن متر کمتر از موتور XU7 است و این گشتاور در دور موتور چهار هزار دور به وجود می آید موتور TU5 هر چند گشتاور پایین تری نسبت به XU7 تولید می کند اما بخاطر بهره مندی از ۱۶ سوپاپ در مقابل ۸ سوپاپ XU7 و همین طور راندمان حجمی بالاتر و تکنولوژی بهتر حتی دو یا سه لیتری بنا به شرایط حرکتی کمتر از موتور XU7 سوخت مصرف می کند.

 

گیربکس مورد استفاده در نوع GLX نمونه پنج سرعته ای است که مدت هاست در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است  وزن خالص این خودرو ۱۱۰۰ کیلوگرم است که در نگاه نخست  با توجه به جثه اش سنگین به نظر میآید از نکات منفی آن می توان به ترمزهای کاسه ای قدیمی و ناکارآمد در محور عقب اشاره کرد که موجب شده است قدرت ترمزگیری در این خودرو زیاد هم خوب نباشد. هر چند سیستم ترمز در سال های اخیر به ABSو EBD نیز مجهز گردیده است

 

پژو ۴۰۵ در خصوص مسائل ایمنی هم یکسری کمبودهایی دارد به طوری که تنها یک کیسه هوای ایمنی برای راننده در کابین مدل GLX نصب شده است از جمله امکانات استانداردش باید به : آینه های برقی، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی وتریم بژ داخلش اشاره نمود البته آینه برقی و تغییرات رودری ها در سال های اخیر به این خودرو اضافه شده است  و سایر  امکاناتش خیلی وقت است که در این خودرو وجود دارد. برای راندن این شیر پیر ایران خودرو باید ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید ولی اگر نمی توانید در صف تحویل کمپانی باقی بمانید باید در بازار آزاد حدود ۲۶ میلیون تومان برای تصاحبش پرداخت کنید

 

۴۰۵ CNG
مدل دوگانه سوز با توجه به  اینکه مصرف سوخت بالای این خودرو به خصوص در شهر که به عددی بیش از ۱۲ لیتر هم می رسد می تواند با سوخت دوم عصای دست مالکش باشد.

این مدل هم به پیشرانه آشنای XU7 مجهز می باشد که ۱۷۶۱ سی سی حجم دارد. بازده این موتور مثل مدل GLX می باشد و ۱۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید مینماید  اما قدرت آن در حالت گازسوز بیش از ۸۳ اسب بخار نیست و این قدرت را در دور موتور ۶۰۰۰ ارائه می کند.

 

گشتاور این خودرو در حالت گازسوز ناامیدکننده است چون فقط ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور در ۳۵۰۰ دور تولید می نماید  این گشتاور پایین موجب می شود برای به سرعت رساندن جثه ۱۲۵۰ کیلوگرمی این خودرو که نسبت به بقیه مدل ها به دلیل نصب  کردن تجهیزات سیستم گاز، سنگین وزن ترین ۴۰۵ است پدال گاز را بیش از پیش به فشارید.شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در حالت بنزین سوز ۱۱ ثانیه است و در حالت گازسوز هم عدد دقیقی از سوی سازنده اعلام نگشته  است ولی به نظر نمی رسد زیر ۱۵ ثانیه باشد.

اگر ۴۰۵ دوگانه سوز را برای خرید انتخاب کنید باید قید حدود ۸۰ لیتر از فضای صندوق عقب را بزنید کلا از خیرش بگذرید چون قرار است در این فضا کپسول و تجهیزات سوخت رسانی نصب گردد.  هر چند باز هم به علت طراحی مناسب این خودرو حدود ۳۹۰ لیتر فضا هنوز در اختیار دارید.

 

در این خودرو هم ترمزها مثل دیگر مدل ها می باشد و ایربگ هم فقط برای راننده وجود دارد. امکانات آن هم با مدل GLX کاملاً یکسان می باشد . اما از نظر ظاهری وتریم داخلی یک سر و گردن پایین تر از مدل SLX مجهز به موتور TU5 قرار می گیرد. ایران خودرو این مدل را در ازای ۲۶ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در اختیار شما قرار میدهد  ولی برای خریدش در بازار آزاد حدود ۲۸ میلیون تومان از حساب بانکیتان کم می گردد .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید